Jullista

 Julfrågor ifrån Svensk Jul!



Blossa eller någon annan glögg?

Oftast blir det nog Blossa, men i saftglögg version så kan det variera lite.

Hackade eller hela nötter
till glöggen?
Åh, det är ju sällan jag har nötter till glöggen, men jag svarar nog hackade i så fall.

Grön eller vitmossa?
Vitmossa är nog mer min stil!

Riktig gran eller plast? 

Heslt riktig gran, det har vi haft alla år jag växt upp. Huggit själva i skogen också :-) Men på grund av min sambos allergi så får vi ha plastgran. 

Lussekatter med eller utan saffran?
Med saffran i självklart!

Lussekatter med eller utan russin?
Med russin, de blir så mycket finare då :-)

Julen vill jag läsa om:
Jämt & ständigt & överallt!

Julgröten äter jag helst med:
Kanel, socker och eventuellt lite mjölk.

Köttbullar eller prinskorv?

Prinskorv är min favorit där, men hemmagjorda köttbullar (såklart) är rätt goda de med!

Julskinka med senap eller utan?
Utan senap, tack så mycket.

Lussekatt eller pepparkaka?
Köpta pepparkakor eller hemmagjorda lussebullar. Hehe. Köpte lussekatter kan vara torra men hemmagjorda pepparkakor brukar bli alldeles för tjocka hur mycket man än kavlar!

Sill eller lax?
Inget av det, uschan.

Tomte eller ingen tomte?
Tomte! Men det var flera år sedan vi hade någon nu när alla "barn" är vuxna ;-) Men i år blir det min pojkes första jul så då måste tomten självklart dimpa ner i skorstenen!

Brunkål eller rödbetssallad?

Nada, tack så mycket.

När börjar du pynta ditt hem?
Första advent så åker stjärnor och stakar fram. Julgardinerna ska upp i köket likaså! Sen blir det lite tomtar här och då och här och var ändå fram till julafton :-)

När klär du granen?
Funderar på att göra det tredje advent i år, alltså två veckor innan julafton, så man hinner njuta lite av den :-)

Vad är ett måste på ditt julbord?
Julskinka, prinskorv, julmust! Och potatisgratäng eftersom jag inte gillar ansjovis i jansons, heh.

Vad dricker du till julmaten?

Must!

Hur ser er julafton ut från det att ni vaknar till det att ni går och lägger er?
Mysmorgon med min lilla familj innan vi åker ut till mina föräldrar där mina syskon med respektive är. Då blir det julmat, öppna paket och se på Kalle Anka samt äta lite efterrätt. Sen sätter vi oss i bilen och åker till min sambos familj eller släkt och firar med dem, äter eventuellt mat en gång till eller lite lättare macka med julskinka. Öpnnar paket och sen spelar vi hazard!

Gillar du att julpyssla?
Jaa, absolut, men gör det för sällan.

Favorit julfilm?
Grinchen, Tomten är far till alla barn, Ett päron till farsa firar jul, Elf - de är alla måsten att se varje år!

Favorit julbok?
Där får jag nog ett minus, läser ingen julbok.

Julöl eller vin till julmaten?
Helst inget av det, haha. Jag kör ju bilen ;-) Men måste jag välja så får det bli vin.

Favoritpynt?
Julgranen! :-) 

Favorit i Kalle Ankas jul?
Tomtens verkstad är alltid mysig. Och Piff & Puff.

Favorit julsång?
It's the most wonderful time of the year, Have yourself a merry little christmas är iaf två favoriter. Finns för många bra låtar!

Favoritgodis?
Rocky road!

Favoritjulrecept?

Hemmagjorda köttbullar!

Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?

Av brevbäraren, tack så mycket.

Vill du ha hemmagjort julgodis eller köpt?
Beror ju på vad det är, men hemmagjort ger ju en mysig känsla både när man gör och när man äter det ;-)

Vilka färger har ni till jul?
Traditionell som jag är så har jag oftast rött och guld. Funderar på att ha lite vitt i granen i år.

Hur ser din julfrukost ut?
Tomtegröt och en kopp kaffe! Sen är man redo för dagen :-)

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Ingenting jag äter, så nej tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0